Vertrekpunt NUL – Stichting Cultuur Ravenstein

In 1958 ontstond in Duitsland een radicaal nieuwe kunststroming Zero: “Zero is stilte, Zero is het begin”.
In 1960 kreeg dit in Nederland een vervolg met de Nul-beweging met bekende kunstenaars als Jan Schoonhoven, Henk Peeters, Armando, Jan Henderikse en Herman de Vries.

De Nul-beweging noemde zichzelf ‘anti-schilderkunstig’ en werd gekenmerkt door:
• Monochromie: gebruik van weinig kleuren
• Herhaling: Nul houdt van ritme en regelmaat
• Serialiteit: multiples in tegenstelling tot het authentieke werk
• Directheid van materiaal: het handschrift van de kunstenaar wordt ondergeschikt

Met Nul als vertrekpunt heeft de kunst zich sedertdien verder ontwikkeld in een richting die Hedendaags Minimalisme genoemd kan worden.

Binnen LKG de Ploegh heeft zich een groep kunstenaars verenigd die werk maakt dat (bewust of onbewust) in het verlengde ligt van wat de Nul-beweging in gang heeft gezet. Deze groep kunstenaars toont hun werk bij ons in de Garnizoenskerk. De werken zijn geïnspireerd door de vormtaal van de Nul-beweging.
Stilte en liefde voor het (oude) ambacht en de schoonheid van het materiaal zijn verbindende elementen die in deze expositie in diverse disciplines worden getoond. De deelnemende kunstenaars zijn:

Jos VerschaerenSuus KooijmanMichiel Deylius
Ruben van der ScheerBernadette GoossensHenriëtte Coppes
Rian PeeperkornJanine EshuisCharlotte Burgmans

De expo is te zien op 21, 22, 23, 27, 28, 29 en 30 april 2023 in de garnizoenskerk Ravenstein van 11.00 uur tot 17.00 uur.

Muzikale opening 22 april15.00 uur. Muzikale afsluiting 30 april 15.00 uur.

Het muzikale optreden tijdens de opening wordt verzorgd door het saxofoonkwartet An, Dre, Rie & Jeu. Ze spelen geen Weense Walsen.
Tijdens de afsluiting treedt de 5-koppige vrouwenband JAMMM!  Op.Zij spelen wereldmuziek.

Vertrekpunt nul - Stichting Cultuur Ravenstein (cultuur-ravenstein.nl)