ST.JANSFEEST KROON OP HISTORISCH WEEKEND TE NEERLANGEL

St.- Jan de Doper-kerk  na grondige restauratie opnieuw ingezegend.

Elly Peters - van Wijchen dagkoningin van het St.-Jansgilde

Het St.-Janskerkje, de jaarlijkse St.-Jansviering en het St.-Jansgilde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mede door de zorg van het gilde en de Langelse bevolking is door jarenlange inzet van de Stichting Neerlangel Historie en Toekomst het duizend jaar oude kerkje grondig gerestaureerd en op 24 juni, op de verjaardag van St.-Jan door Pastoor Joep van Gaalen weer ingezegend en opnieuw in gebruik genomen.In de bevlogen toespraken van gedeputeerde Mevrouw Brigitte van Haaften, wethouder Hendrik Hoeksema en de voorzitter van de Stichting Mevrouw Riek Sommers-Brands klonken steeds de woorden liefde en betrokkenheid voor dit gebouw door, dat zijn elementen die zo’n kleine gemeenschap bindt en zo’n geweldige prestatie mogelijk maakt. Zowel de heer Joop Peters, secretaris van de Stichting, alsook Pastoor Joep van Gaalen zondags in zijn preek, wezen er op dat we in een traditie staan, dat we middels dit kerkje een eeuwenoude erfenis ontvangen die we moeten koesteren, waarborgen en doorgeven, dat niet alleen het gebouw maar ook het geloof door de eeuwen heen aan ons wordt doorgegeven en dat we ook dat op eenzelfde wijze moeten aannemen, beleven en doorgeven.Ook de vele bezoekers op de open dag zaterdag waren vol lof voor de fraaie restauratie en met name dat ze “hun kerkje” weer terugzagen, de sfeer was gebleven. Geweldig te merken dat eenieder die het kerkje bezocht bleek te begrijpen waarom zo’n kleine gemeenschap tot zo iets in staat is en dat zij daar blij mee zijn.

Met het St.-Jansfeest op zondag 26 juni werd dit feestelijke weekend afgesloten. Een welverdiende zonovergoten dag, waarbij naar schatting zo’n 450 pelgrims naar Neerlangel waren gekomen, vaak zeer trouwe bezoekers die sinds hun jeugd al die tocht maken.
Na de dienst werd  in het jaar van zijn afscheid Burgemeester Klitsie en echtgenote door de Koning van het Gilde toegesproken en bedankt voor zijn trouwe bezoeken aan het St.Jansfeest en de wijze waarop hij steeds zijn waardering voor de kracht van zo’n kleine gemeenschap heeft uitgedragen en zijn support voor de restauratie van het kerkje. Deze dank werd onderstreept met een fles St.Jansbitter en een fraaie bloemenboeket.

Het feest werd afgesloten met de traditionele schietwedstrijden om de diverse koningstitels, waarbij Elly Peters-van Wijchen zich met het 92e schot dagkoningin van Neerlangel mocht noemen. De strijd om de eer van Neerlangel onder de gildebroeders- en zusters van St.-Barbara was al na 46 schoten door Nico Verhoeven beslecht, hij ging voor de derde maal met deze eer strijken. Tenslotte werd Adri van Gelder uit Oss met 71 schoten dagkoning van de vrije vogel.

Een prachtig weekend, mooi muzikaal opgeluisterd door Fanfare Jong Leven uit Macharen.

Zowel de Stichting als het St.-Jansgilde zijn de vele vrijwilligers veel dank verschuldigd met het weer inruimen en in orde maken van het interieur van het kerkje, het opzetten van de tenten, de bediening, de support bij het St.Jansfeest, een voorbeeld van hoe een kleine gemeenschap groot kan zijn.

Kindernevendienst

St.Jansgilde op weg naar de H.Mis

Zegening van het Kerkje