Pontjesdagen: Een weekend zigzaggen over en langs de Maas

Vanmorgen werd op de pont tussen Demen en Batenburg de eerste editie van de pontjesdagen ingeluid door bestuurders van de Gelderse en Brabantse zijden van de Maas (zie foto). Vele fietsers en wandelaars zullen hen dit weekend volgen. Zij zigzaggen vandaag en morgen door het gebied van Woudrichem tot Wijchen. Op 13 plekken steken zij de Maas over met een pontje. Dit weekend geldt een speciaal tarief van € 0,50 per overtocht. Langs de route van zo’n 90 kilometer bezoek je mooie pareltjes langs de Maas en word je verrast door musea, waterschappen en betrokken ondernemers. Dit alles passend binnen de geldende corona-maatregelen.

Speciale kaart
Voor de Pontjesdagen is er dit weekend een speciale fiets- en wandelkaart beschikbaar, waar alle pontjes op vermeld staan. Ondernemers zorgen onderweg voor aantrekkelijke rustplekken. En waar mogelijk voor diverse acties waarmee de beleving in het bijzondere gebied nog mooier wordt.

Natuurlijk gelden tijdens het weekend de geldende corona-maatregelen. Denk hierbij onder andere aan het dragen van mondkapjes op de pontjes en het maximum aantal fietsers op de pontjes.

Het programma met activiteiten in het gebied langs de Maasoevers is te vinden op www.pontjesdagen.nl Hier vind je ook de plekken waar de je de kaart kunt verkrijgen.

Samenwerken om de aantrekkingskracht van de Maas te versterken
Pontjesdagen zijn een initiatief van de gemeenten Altena,  Heusden, Maasdriel, West Maas en Waal, Zaltbommel, ’s-Hertogenbosch, Oss, Wijchen en het Waterschap Aa en Maas. De organisatie is in handen van Stichting Maasmeanders. Zij werken samen met Stichting Maasveren en Uit®waarde die de deelnemers met hun pontjes laten zigzaggen tussen Brabant en Gelderland.

Verbinden is dan ook het thema van dit weekend. Niet alleen de oevers worden verbonden, maar ook organisaties, ondernemers en overheden die samenwerken om de Maas als recreatief gebied letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten.