Landelijke opschoondag 19 maart: Elke verpakking telt

Op zaterdag 19 maart is het weer Landelijke Opschoondag. Vind jij een schone leefomgeving ook belangrijk? Help dan mee om je buurt op te ruimen. Samen ruimen we zwerfafval op in gemeente Oss. Doe jij ook mee?

Aanmelden
Je kunt je aanmelden via oss.nl/opschoondag. Je bepaalt zelf waar en met wie je gaat opruimen. Opruimmaterialen zoals afvalknijpers, hesjes, handschoenen en zakken kun je gratis lenen van gemeente Oss. Aanmelden kan tot en met vrijdag 18 maart.

Wethouder Johan van der Schoot: “Zwerfafval: wie ergert zich er niet aan? En het is schadelijk voor natuur, dier en mens. Dus moeten we dat samen aanpakken. Natuurlijk allereerst door zwerfafval te voorkomen, maar ook door rondslingerende rommel op te ruimen. Met de Landelijke Opschoondag laten we overal in het land zien dat we een schoon Nederland belangrijk vinden. Ook in Oss, want we willen toch allemaal kunnen genieten van een schoon, gezond en groen Oss? Vind jij dat ook belangrijk? Help dan mee opruimen op 19 maart!”

Thema: elke verpakking telt
Met elkaar steken we de handen uit de mouwen om zwerfafval op te ruimen. Hoe schoner de buurt, hoe meer het uitnodigt om het schoon te houden. Ook verpakkingen horen niet in het zwerfafval thuis. De meeste verpakkingen kunnen gerecycled worden als ze op de juiste manier worden weggegooid. Dus elke verpakking telt. Nederland zwerfafvalvrij, dat doen we samen!

Voorjaarsschoonmaak
De Landelijke Opschoondag kun je zien als een gezamenlijke voorjaarsschoonmaak. De Opschoondag vindt elk jaar in de laatste week van maart plaats. Het is een dag waarop Nederlanders met hun buren, vereniging, de sportclub, school of hun collega’s samen hun buurt schoonmaken. Dit maakt de wijk niet alleen schoner en mooier, maar verstevigt ook de band tussen bewoners. Gemeente Oss hoopt dan ook dat veel inwoners meedoen.