Een hart onder de riem van ons welzijm en het Oranjefonds

ONS welzijn krijgt een bijdrage van € 5000,- van het Oranje Fonds voor het uitvoeren van allerlei projecten onder de naam ‘Een positieve actie in een negatieve tijd’. Onder die titel vallen projecten die uitgevoerd worden om het coronaleed te verzachten in de gemeenten Oss, Boekel, Veghel en Uden.

Doel
Met de acties zoeken we mensen in de wijk actief op, om hen die het extra moeilijk hebben een hart onder de riem te steken. In deze tijd kunnen sommige mensen dit zeer zeker gebruiken. We leggen contact met, vragen hoe het met hen gaat en wat corona voor hen betekent. We delen verhalen, geven ruimte aan wat mensen kwijt willen. Op deze manier laten we mensen weten hoe zij ONS welzijn kunnen vinden als dat gewenst is. Maar het schept ook kansen om te verbinden en nieuwe kracht en mogelijkheden te ontdekken. De sfeer tijdens de acties was prima en inwoners reageerden enthousiast en blij dat er op deze manier in hun eigen buurt aan hen gedacht en contact gelegd wordt. Zowel bij de voorbereidingen als de uitvoering van de acties is vanuit ONS welzijn intensief samengewerkt met vrijwilligers waarbij grote bereidheid was om dit samen op te pakken.

Resultaat
In Oss krijgen 90 gezinnen die in armoede leven een cadeaupakketje met daarin een waardebon van een plaatselijke ondernemer, wat lekkers, een cadeaubon van de ruilwinkel, een lief kaartje en voor gezinnen met kinderen nog een leuke verrassing. In mei en juni deelden we 220 cadeaupakketjes uit in Lith en 430 in de wijk Ussen in Oss op de drukste plekken in de wijk. We werkten samen met lokale wijkvrijwilligers en hebben mensen kunnen verwijzen naar wijkactiviteiten van MFA de Snoeck in Lith en wijkcentrum De Hille in Ussen in Oss. In Ussen is ook een enquête gedaan over welke wijkactiviteiten wenselijk zijn, straks als die weer gaan beginnen. In het centrum en de wijken Krinkelhoek en Mettegeupel werden in mei en opvolgend eind juni/begin juli 450 adressen bezocht. Ook hier werd intensief samengewerkt met vrijwilligers van bewonersgroep Pastoor Bloemstraat, Wereld Vrouwen Oss, vrijwillig ouderen adviseurs en met Brabant Wonen. Heel bijzonder was de bijdrage van de bewonersgroep Pastoor Bloemstraat; zij hebben bij bewoners die niet thuis waren, op andere tijdstippen alsnog bezocht en het tasje afgegeven en hun praatje gedaan!

Op dinsdag 16 juni stak Dorpsteam Boekel in samenwerking met ONS welzijn een 25-tal gezinnen een ‘hart onder de riem’. Mensen werden persoonlijk bezocht en kregen op gepaste afstand een Boekelse cadeaubon aangeboden, wat zeer werd gewaardeerd door de ontvangers.

En in Uden loopt de actie ‘Soepzooi in coronatijd’. Met een tot mobiele soepkar omgetoverde bakfiets delen we in Udense buurten soep uit. We starten nog voor de zomervakantie en de bedoeling is de hele zomervakantie hiermee door te gaan op verschillende plekken in Uden. De soep komt van lokale initiatieven waar we nieuwe verbindingen willen leggen en van buurtkook initiatieven. De uitnodiging is om buiten, binnen anderhalve meter cirkels en ludieke materialen, het gesprek dicht bij huis te voeren over wat corona betekent voor jou.

Wilbert de Haan Westerveld, bestuurder van ONS welzijn: “Samen bouwen we zo aan een mooiere wereld waarin iedereen waardevol is en meedoet”.

Mocht u ook behoefte hebben aan ondersteuning, een gesprek of zomaar een praatje, neemt u gerust contact op met ONS welzijn via 088 3742525 of een email aan info@ons-welzijn.nl.

Oranje Fonds
Het Oranje Fonds bouwt aan een sociale samenleving, waar mensen er voor elkaar zijn en iedereen mee kan doen. Daarom mobiliseert, versterkt en ondersteunt het zoveel mogelijk mensen en organisaties die zorgen dat niemand er alleen voor staat. De steun bestaat uit inspiratie, advies, kennis en geld. Het Fonds kan dit doen dankzij o.a. de Postcode Loterij, de Nederlandse Loterij, Vrienden en bedrijven. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn het beschermpaar van het Oranje Fonds.