DODENHERDENKING RAVENSTEIN OP MAANDAG 4 MEI 2015

Ook dit jaar zullen op maandag 4 mei in Ravenstein de gevallenen uit diverse oorlogen worden herdacht. Na een stille tocht vanaf het Raadhuis vindt bij de graven van vier Britse militairen op het kerkhof het eerste deel plaats. Deze stille tocht begint om 19.15 uur. Het tweede deel vindt plaats bij het herdenkingsmonument in de Marktstraat.

Dit monument bestaat uit een bronzen plaquette, een leilinde met bronzen klokjes en aangepaste bestrating rondom. De boom en de plaquette worden verlicht door vier lampen in de bodem. De plaquette bevat de namen van in de oorlogen vanaf 1940 gevallen inwoners uit de voormalige gemeente Ravenstein en van vier Britse militairen die in Ravenstein zijn gesneuveld en zijn begraven op de rooms-katholieke begraafplaats.

Bij de herdenking zijn familieleden van de gevallenen uit de voormalige gemeente Ravenstein van harte welkom. Ook verwelkomen wij van harte veteranen die op uitzending zijn geweest.

Het spreekt voor zich dat de werkgroep graag alle inwoners aanwezig ziet om deze bijzondere herdenking bij te wonen. Samen kunnen we werken aan een wereld zonder oorlog.

De medewerking van leerlingen van enkele scholen, stadsharmonie OBK, het Sint Barbara Gilde en diverse sprekers zullen de herdenking tot een mooie plechtigheid maken.

Vriendelijk worden verzocht om de Marktstraat van Landpoortstraat tot Luciastraat autovrij te houden en om de nationale driekleur van 18.00 uur tot zonsondergang halfstok te hangen.

Kort programma
Aanvang 19.15 uur :

• Nabij het Raadhuis start van de stille tocht onder begeleiding van het Sint Barbara Gilde naar de oorlogsgraven op het kerkhof
  • Korte dienst op het kerkhof met o.a. kranslegging door gildekoning en -hoofdman, gedichten, muziek, vendelgroet en signaal The Last Post
  • Vervolg van de stille tocht naar het monument voor de gevallenen in de Marktstraat
  • Aldaar zal tot even voor acht uur koraalmuziek worden gespeeld. Het signaal Taptoe zal de twee minuten stilte aangeven. Na het Wilhelmus zal namens de gemeente Oss een toespraak worden gehouden en een krans worden gelegd bij het monument.
  • Met een kranslegging door dorpsraad en familieleden, koraalmuziek, gedichten enz. zal de herdenking worden voortgezet.
  • Aan het einde van de herdenking, wordt langs het monument gelopen. Hierbij zullen door kinderen van de diverse scholen bloemen worden gelegd. Vervolgens kunnen door de aanwezigen bloemen worden gelegd bij het monument, dit wordt zeer op prijs gesteld.
  • Voor de familieleden van de gevallenen, de sprekers en de werkgroep is er na afloop koffie in het Raadhuis.