LANDELIJKE OPSCHOONDAG 25 MAART

We gaan voor een Schoon Oss en Schone Maas!

De gevolgen van zwerfafval zijn zeker nu het gras kort is, duidelijk te zien. Daar willen we iets aan doen! Daarom roepen Landschapsbeheer Oss en de gemeente Oss inwoners op, om mee te helpen tijdens de Landelijke Opschoondag op zaterdag 25 maart van 10.00 – 12.00 uur.

Waar gaan we opruimen?
Vanuit Landschapsbeheer  is een aantal locaties gekozen in het buitengebied en in de natuurgebieden om op te ruimen. Maar weet u locaties met veel zwerfafval in de bebouwde kom? Laat het ons weten! U kunt deze plekken in de stad of in en om de kernen aanmelden.

Wat kunt u doen?

• Tot half februari kunt u via landschapsbeheer-oss.nl aangeven waar veel zwerfafval ligt in de stad en in de kernen.
  • U kunt zich vanaf 15 februari via landschapsbeheer-oss.nl aanmelden om op één van deze locaties mee te helpen.
  • Wilt u liever alleen of met buren inzamelen? Dat kan ook! Als u daarvoor een afvalknijper en zakken nodig heeft kunt u dat ook via landschapsbeheer-oss.nl laten weten. De spullen bezorgen wij bij u thuis en we maken afspraken over het ophalen van het ingezamelde afval.

Scholen en verenigingen
Jong geleerd is oud gedaan! Daarom kunnen dit jaar ook scholen meedoen aan de Landelijk opschoonactie van 13 tot en met 20 maart.

Het zou goed zijn als we zwerfafval vaker op kunnen ruimen. Daarom hebben we ook de actie Schoon belonen voor scholen en verenigingen. Het is een landelijke proef. Scholen en verenigingen kiezen een doel. Denk hierbij aan een uitje, sportkleding of een goed doel.  Daarvoor zamelen ze petflesjes en drankblikjes in. Per volle afval container ontvangen de scholen en verenigingen € 5,00 voor het goede doel. Meer informatie hierover is te vinden op www.schoonbelonen.nl

Schone Maas
Aandacht ook voor de enorme watervervuiling door zwerfafval. U heeft vast wel eens gehoord van de ‘plastic soep’ zoals de vervuiling op de zeeën en oceanen wordt genoemd. Deze stroom afval start in de binnenwateren, drijft naar de Maas en vervolgens richting zee. Rijkswaterstaat is vorig jaar gestart met het project Schone Maas. Dit project nemen we in Oss mee tijdens de Opschoondag. Er zijn zeven vervuilde  locaties benoemd waar we zwerfafval langs de waterkant willen opruimen.

Samenwerken
Stichting Landschapsbeheer Oss organiseert de Opschoondag namens de gemeente Oss. Ook instanties zoals Natuurmonumenten, Brabants Landschap, Waterschap Aa en Maas, Rijkswaterstaat, Provinciaal wegbeheer, IVN lokaal werken hieraan mee. Verder zetten de wijk- en dorpsraden zich in én is de jeugd van de Beestenbende actief op deze dag. IBN zet zeven klussenteams op diverse locaties in.